zaterdag 18 juli 2015

Waarom Andy van der Meijde bondscoach van de voetbalvrouwen moet worden

Roger Reijners gaat stoppen als bondscoach van de voetbalvrouwen. Alhoewel dit misschien klinkt als een komkommertijd nieuwtje, zijn ze bij de KNVB bezig om de Hollandse dames voetballend op de kaart te zetten. Vervelende is dat het simpelweg niet zo leuk is om naar te kijken. Nee, niet echt. Nu geeft dit niks, ik vind alle series waar Barbie uit ‘oh oh Cherso’ in figureert ook om te kotsen, maar blijkbaar is er toch een markt voor. En eerlijk, ik heb het geprobeerd. Ik heb de wekker gezet om naar de wedstrijden van de Oranje Leeuwinnen te kijken tijdens het WK in Canada. Of, in het meest gunstige geval lag ik nog gewoon wakker. Daar zat Nickje, met rood-wit-blauwe vlaggetjes op zijn wangen en een Unox muts op zijn hoofd. Zelden ben ik zo teleurgesteld door vrouwen als tijdens dit evenement, dit was gewoon liefdesverdriet omdat mijn hart werd gebroken door elf voetballende dames. Ik zal niet zeggen dat de tranen mij over de wangen biggelden, maar mijn geschminkte vlaggetjes leken na een de eerste vijfenveertig minuten nog het meest op een abstract schilderij.


Enfin, het was dus geen daverend succes. Nu kwam dit ook wel door de uitstraling van de bondscoach. Roger Reijners staat tijdens een wedstrijd te coachen alsof hij na een stevige avond Chinees tafelen met buikgriep staat te wachten bij een bushalte aan een verlaten landweggetje op het Drentse platteland. Tik op Google de woorden ‘slappe vaatdoek’ in, en geheid dat er een foto van Roger Reijners verschijnt. U snapt dus dat het tijd begint te worden dat er wat pit in het Vaderlandse damesvoetbal gepompt wordt. En wie is daar de aangewezen persoon voor? Juist, Andy van der Meijde. Zelden een persoon zo geschikt voor een functie zien wezen als Andy voor deze baan. Als de KNVB slim is maken ze er ook meteen een reallifesoap van. ‘Andy en de Meiden’, zoiets. Buiten het feit dat Andy een bijzondere apostel is, zijn de mensen vergeten dat hij wel degelijk een buitengewoon begenadigd voetballer is geweest. Hetgeen als trainer van een elftal nooit weg is natuurlijk.


Ik zie het al voor me, Andy die tijdens een teamuitje de dames meeneemt naar een workshop paaldansen, Andy die vlak voor de wedstrijd nog een vluggertje op de massagebank heeft met de linksback van de tegenstander, Andy die als vuistregel doorvoert dat elk doelpunt moet worden gevierd door het shirt uit te trekken en Andy die tijdens een WK eindronde uiteindelijk het halve team heeft bezwangerd.

Oké, met Andy als bondscoach zullen we waarschijnlijk geen prijzen pakken. Maar het levert geheid leuke televisie op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten