zondag 13 september 2015

Heroïne

U mag mij een verslaafde noemen, zo eerlijk ben ik wel. Het begon ooit met Baantjer, je moet klein beginnen nietwaar? Uren, misschien wel dagen heb ik vergooid met het kijken van deze serie. Tot het moment kwam dat ik bij mezelf dacht dat er meer in de wereld moet zijn dan Baantjer. Immers, je kijkt naar iets waarvan ze binnen twintig minuten een dader denken te hebben, maar dat kan nooit de echte dader zijn want ze moeten nóg vijfentwintig minuten vullen. Op het einde blijkt de uiteindelijke dader altijd iemand die in het begin van de aflevering als getuige is verhoord. Tegenwoordig is Vledder uit Baantjer ook te zien als opsporingsambtenaar in Flikken Maastricht. Een serie die zich volgens de VARA gids afspeelt in Maastricht, maar voor 90% is opgenomen in Amsterdam. Een soort Sesamstraat voor volwassenen. Met Angela Schijf in de rol van Meneer Aart. Onbegrijpelijk dat deze serie ooit een Televizier-ring heeft gekregen. Alsof ze Lex Immers boven Messi en Ronaldo kronen tot wereldvoetballer van het jaar.


Nee, dan Penoza. Penoza is als een Thaise prostituee, dat gaat nooit vervelen. Zelden iets gehad dat zo onder mijn huid is gaan zitten als Penoza. Dankzij deze serie pis ik in mijn broek wanneer er een motor voor mijn huis stopt en de bestuurder een helm met getint glas draagt (Weet u nog, seizoen 1). Sowieso geven series soms een andere kijk op de realiteit. Door Homeland ben ik er zeker van dat elke militair een moslimterrorist is, Breaking Bad heeft er voor gezorgd dat er in elke scheikundeleraar een drugsdealer schuilt en dankzij Sons of Anarchy denk ik oprecht dat de zogenoemde '1%' motorclubs criminele organisaties zijn.


Series zijn verslavend. Mijn vader wou nooit aan Penoza beginnen, om de doodeenvoudige reden dat hij "geen programma's kijkt waar de verschrikkelijke Thomas Acda in speelt". Toen ik hem ervan had overtuigd dat de beste man binnen twee afleveringen doorzeefd zou worden met kogels, was ook mijn vader om en draaiden we tijdens het gourmetten op 2e kerstdag zowel seizoen één als twee van Penoza er doorheen. Ik zie het dan ook als een plicht om mensen te besmetten met het Penoza virus. Zie mij als een Jehova's getuige die bij onwetenden een voet tussen de deur zet, met in mijn handen geen bijbel, maar seizoen 1,2 en 3 van Penoza op dvd.

Ik ben een junk, en Penoza is mijn heroïne.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten