donderdag 10 december 2015

Matchday!

Matchday! Normaal zou ik de nacht voor een Europese pot ietwat onrustig slapen, vroeg wakker worden en het ontbijt met moeite wegkrijgen. Nee, vandaag heb ik dat gevoel dus niet. Leuk, zo’n poulefase, maar de kans op dit soort nietszeggende potjes is wel heel groot.
En ja, in theorie zouden we ons nog kunnen plaatsen voor de volgende ronde. En ik twijfel er ook niet aan dat we vanavond gewoon winnen van Molde FK. Maar ik zie Celtic niet winnen in Istanboel. De kans dat De Graafschap een punt zou pakken op bezoek bij Real Madrid is procentueel gezien even groot. Maar oké, het is voetbal. De bal is rond. Vul hier verder een derde cliché naar keuze in.

Zonde is het wel, want we zijn op stoom. In het begin van dit seizoen pakten we op een degelijke manier punten, de afgelopen periode gaat het - meestal - ook nog eens gepaard met goed voetbal. Daarnaast klopt er weer een nieuwe generatie spelers uit de wereldwijd nog steeds volop geroemde jeugdopleiding van Ajax op de deur van van het eerste, voor dit soort spelers is Europese weerstand een prima leerschool. En dan te beseffen dat jongens als Bazoer en Tete momenteel al onomstreden hun plekje hebben verworven in de basis elf. Sowieso een dikke tip voor een ieder die tijdens het gourmetten tijdens de kerstdagen zit opgescheept met aanhangers van PSV: laat tijdens een gesprek over parels uit de Ajax jeugd even de naam vallen van Bazoer, geheid dat je ze op de kast krijgt. Wanneer vervolgens deze personen je er op wijzen dat PSV aan het overwinteren is in de Champions League, dan mag je het loeihete gourmetpannetje op het voorhoofd van deze figuren planten.

Rest ons nog de vraag: moet Ajax in de winterstop nog versterkingen aantrekken? Milik lijkt aardig in vorm, maar verder is de spitspositie magertjes gevuld. Ik zou, als ik Marc was, alsnog een Ajax waardige spits aantrekken. Een beetje concurrentie is immers nooit verkeerd, het houdt de boel mooi scherp. Over scherpte gesproken, dit lijkt de Arsenal huurling Yaya Sanogo een beetje te missen. En dan is ‘een beetje’ nog een understatement. Op Twitter las ik dat Sanogo de Franse variant is op Njits. U weet wel, die gozer van het programma ‘Streetlab’ die aan het meetrainen was met Fc Utrecht en Schalke’04. En echt, ik geloof ook best dat Sanogo een prima kerel is, dat ‘ie z’n best doet. Zulke kreten zullen je misschien in de hoofdklasse nog aan het spelen krijgen, bij Ajax wordt er nét iets meer gevraagd.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten