donderdag 24 maart 2016

Johan

Ik heb altijd gedacht dat wanneer er één normale sterveling onsterfelijk zou kunnen zijn, dat dit dan Johan moest zijn. Johan was dit met mij eens, want hij zei ooit: “In zekere zin ben ik waarschijnlijk onsterfelijk”. Johan was en is altijd meer geweest dan een simpele voetballer. Johan was, by far, de grootste Nederlander die wij ooit hebben gehad en ook ooit zullen krijgen. Johan was export product numero uno. Noem in een buitenlandse taxi de naam van Johan, en geheid dat de chauffeur meteen je vriend was. En ik deed dat, Johan was jarenlang mijn smeermiddel tijdens de ongemakkelijke gesprekken tijdens taxi ritjes. Ik sprak mijn nieuwe buitenlandse vrienden meteen aan met het feit dat ik uit Nederland kwam, dat Ajax mijn club is. Dan duurt het vervolgens nog geen tien seconden voordat de taxichauffeur de linkt legt: “Holland? Ejeks? JOEHEN KROEUJFF”. Johan was zelfs op mijn vakantie de Verlosser. En ja, we hebben beroemde schilders gehad als Vermeer of Van Gogh, of tegenwoordig dj’s als Tiësto, Hardwell of Martin Garrix. Maar geen van deze namen zal dezelfde status krijgen als Johan. Nooit.


Waarom niet? Johan was ongrijpbaar, geniaal, eigenzinnig, maar vooral: Johan. Johan behoorde, zoals u weet, bij de beste voetballers die deze wereld ooit heeft gehad. Pelé, Cruijff, Maradona, Messi. Daarna komt er een poosje niks. Johan was een boegbeeld, uitvinder van het voetbal zoals het uitgevoerd dient te worden. Elke bal die de Grote Meester van zijn voet liet verdwijnen oogde even simpel als briljant. Het feit alleen al dat alle grote clubs ter wereld zoals Manchester United, Real Madrid, Ac Milan, Juventus, Liverpool stil staan bij zijn overlijden, geeft aan dat dit een persoon uit de buitencategorie was. Let wel: dit zijn clubs waar Johan nooit voor heeft gespeeld hè. Het respect en medeleven druipt van de mondiale voetbalwereld af. Johan is de man die er voor zorgde dat de meeste Ajacieden het niet erg vonden dat Feyenoord in 1984 onder zijn hoede kampioen werd, zijn ultieme wraak richting het bestuur van Ajax. Johan is Ajax, bleef Ajax. En Ajax blijft voor altijd Cruijff. Hij was de beste die Ajax ooit heeft gehad, de beste die Nederland ooit heeft gehad.

Johan, de man die gevoelsmatig dichtbij stond, maar tegelijkertijd buitenaards was.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten