maandag 19 september 2016

Open brief aan de Nederlandse verzorgingshuizen

Ouder worden als man is geen pretje, je takelt af, wordt grijs en/of kaal, katers duren een halve week en na je vijfentwintigste is het gedaan met je seksleven. Dat laatste kan ik weten, want sinds 14 augustus ben ik 31. Als u dacht dat in de verzorgingshuizen uw leven iets plezieriger gaat worden, dan heeft u het mis. Er blijkt nogal wat aan te schorten, vooral veroorzaakt door het karige budget dat Den Haag vrijmaakt voor de zorg in ons land.

Open brief aan de verzorgingshuizen van Nederland.


Dag lieve aanstaande zusters, ik ben misschien wat vroeg, maar de afgelopen dertig jaar vlogen ook voorbij, dus over nog eens een dikke veertig jaar sta ik met mijn plunjezak bij jullie op de stoep.


Ik vroeg me af of jullie wel een beetje met de tijd van tegenwoordig mee hobbelen, of dat jullie stil blijven staan. Daarom heb ik voor jullie een paar punten op papier gezet om het — voornamelijk voor de nieuwe bejaarden en jullie zelf zo aangenaam mogelijk te maken.    


  • Hoe is de snelheid van het draadloze internet? Ik mag toch aannemen dat jullie een fatsoenlijke WiFi verbinding kunnen regelen van het vorstelijke bedrag dat ik elke maand van mijn schamele AOW pensioentje aan jullie moet overmaken.


  • De multiculturele samenleving is iets wat we niet kunnen en mogen negeren. Daarom moeten er zusters komen uit alle windstreken van de wereld. En of jullie de Deense en Zweedse zusters alsjeblieft niet willen vergeten.


  • Febo muur in de centrale hal


  • Biljarten is natuurlijk hopeloos ouderwets, graag zou ik hiervoor in de plaats een aantal Playstations met  tegen die tijd  FIFA’49 en de laatste versie van GTA zien


  • Of het mogelijk is om de optredens van nietszeggende mannen/dameskoren uit het repertoire te schrappen. Graag zouden wij hier FeestDJ Ruud of een Nirvana coverband willen zien. (Ps: op Biestemerkeumpien en Biestemarkt zelf graag ook iets van AndrĂ© Hazes. En of jullie ons als ‘rolstoel polonaise’ door de zaal willen drukken.)


  • Breezers voor mijn vrouwelijke medebewoonsters. Ik ben dan misschien wel bejaard, maar ook weer niet van steen.


  • Ik hoor dat er tegenwoordig in de gebouwen van Huize Avondrood een bedtijd geldt. Hallo, we zijn oud en wijs genoeg om zelf te bepalen hoe laat we gaan slapen.


  • Kussengevechten met het personeel zijn juist hartstikke leuk


  • Elke maand een uitje. Mogen jullie zelf verzinnen waar we heen gaan. (Old Sailor in Amsterdam is best leuk, kijk maar wat je met deze tip doet)


  • Het voorlezen van de krant, mocht dit nodig zijn wegens ouderdomsgebreken. Wel een fatsoenlijk dagblad, de Telegraaf gebruik je maar als kattenbakvulling


  • Alle wedstrijden van Ajax, PSV, Feyenoord & Oranje op een groot beeldscherm. Met bier voor bodemprijzen en bitterballen in de rust


  • Playboy in de leesmap op de koffietafel, de Libelle en Margriet mogen jullie achterwege laten


  • Als jullie ook maar het idee hebben om mij te laten sjoelen, klaag ik jullie bij voorbaat al aan


  • Vrijdagmiddagborrel met karaoke. Van 16:00 tot 20:00


  • En nee, zelfs op je zeventigste levensjaar is een Ajax pyjama nog niet kinderachtig


Hierbij hoop ik jullie van voldoende informatie te hebben voorzien. Mochten jullie nog vragen hebben, dan hoor dit graag. Zo niet, tot over veertig jaar.


Met vriendelijke groet;


Bejaarde in opleiding;

Nick Hoekman.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten