dinsdag 8 november 2016

Trump vs Clinton

Ja! We mogen eindelijk stemmen! Of nou ja, ‘we’, onze Amerikaanse broeders. Die mogen straks stemmen. Door de gigantische belangstelling in de media zou je haast denken dat het over de verkiezingen in ons eigen koude kikkerlandje zou gaan. Ik blijf dat bijzonder vinden, waarom veranderen de Vaderlandse media ineens in een horde gedragen slipjes gooiende groupies zodra de verkiezingen in Amerika in zicht komen? Vanwaar de adoratie voor de 50 deelstaten die samen Amerika vormen? Ik zal het waarschijnlijk nooit begrijpen. Het is ook geen land, Amerika. Zo vaag allemaal, deelstaten die allemaal hun eigen regeltjes en wetten hebben. Moet je je voorstellen dat het in Nederland zo ging: Drenthe gaat de doodstraf invoeren, in Flevoland kun je gewoon met een wapen over straat banjeren en Limburg verbiedt het homohuwelijk.

En precies daarom vraag ik me af: waarom trekken wij ons zoveel aan van Amerika? Wij, als modern land, waar alles maar moet mogen en kunnen, aanbidden een land wat helemaal geen eenheid is en waar ze qua normen en waarden nog rond 1920 schommelen. Ja, geld. Dat snap ik. En macht, ja, Amerika is erg machtig. Maar ja dat is Rusland ook, toch ook niet echt het toonbeeld van een wereld zoals we die allemaal graag zouden willen zien. Natuurlijk, New York, prachtige stad. Maar verder is Amerika qua wetten en omgangsvormen vooral een derdewereldland met westerse gemakken. En daar lopen wij als makke schapen achteraan.

Of ik zelf nog een voorkeur heb, qua Clinton of Trump? Nee. Ik vind het allebei niks. Mevrouw Clinton vertrouw ik niet, Meneer Trump is een bijzonder verschijnsel. Het voelt alsof je moet kiezen tussen de komende vier jaar elke dag een wortelkanaalbehandeling ondergaan, of vierentwintig uur per dag met je blote voeten op een legoblokje staan. Alhoewel ik wel het meest benieuwd ben naar Donald Trump als president van Amerika, omdat ik het me het haast niet kan voorstellen hoe dat er zou uitzien.


Toch een beetje alsof Johan Derksen ineens Minister President van Nederland zou worden.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten