zaterdag 4 februari 2017

Sc Genemuiden - Urk

We mogen vandaag aantreden tegen Urk. En dat is altijd feest. Bij mij zijn potjes tegen Urk en Staphorst altijd de hoogtepunten van het seizoen. En ik weet dat omliggende dorpen Genemuiden als de aartsvijand zien, persoonlijk moet ik daar altijd een beetje om gniffelen, tegen dat soort verenigingen kun je enkel verliezen. Nee, tegen Urk en Staphorst, dáár moet je scherp zijn. Voor wedstrijden tegen deze ploegen moet ik altijd een keer extra naar de wc om te plassen en neem de wedstrijdvoorbereidingen iets serieuzer. Nu neem ik al om 13:00 een broodje hamburger, ipv 13:45.

Nee, wedstrijden tegen Urk zijn een serieuze zaak. Het staat ook altijd garant voor sensatie en strijd. Zul je altijd net zien dat de wedstrijd van vandaag geen hol aan is, mocht dit zo zijn, dan mag u mij hier verantwoordelijk voor houden. Op Youtube kunt u trouwens nog vele samenvattingen van de onderlinge confrontaties vinden. Ik heb dit zelf afgelopen week eens rustig zitten te bekijken, maar het is werkelijk een genot. Potjes tussen deze twee verenigingen ontaarden altijd in duels die niet zouden misstaan in een willekeurige Zuid-Amerikaanse competitie. Krankzinnige scoreverlopen afgewisseld met vlijmscherpe tackles en steenharde man tot man duels om leven & dood.

Mocht u echt de oude beelden deze week nog gaan bekijken, dan waant u zichzelf weer in tijdens dat beide verenigingen nog officieel behoorden tot de top van zaterdagvoetbal. Iets wat vandaag de dag helaas niet meer het geval is. En met beelden dat beide verenigingen nog volop spelers in de basiself hadden staan die afkomstig waren uit de eigen jeugd. Iets wat Urk tegenwoordig nog steeds heeft, maar wat bij ons de andere kant is opgedraaid. Is dat jammer? Ergens wel. Iemand uit het westen zal nooit dezelfde beleving kunnen voelen als iemand uit het dorp zelf. En zo wordt langzaam het duel tegen Urk niet dé wedstrijd, maar gewoon een doorsnee competitiewedstrijd.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten